Annemarie Nuwenhoud

+31 20 59 84404
13a-47
a.nuwenhoud@vu.nl
faculteit der geesteswetenschappen ( nt2 )
Coördinator NT2 Expert VU-NT2 / docent, assessor, adviseur en trainer

Specialismen

•    Alfabetisering NT2
•    Tweedetaalverwerving door laagopgeleide volwassenen
•    Taal op de Werkvloer en Duale trajecten
•    Interculturele competentie / diversiteitscompetentie voor NT2-professionals
•    Professionalisering van NT2-docenten

Onderwijs

•    Onderwijs / bijscholing aan NT2-docenten en taalvrijwilligers over Alfabetisering NT2
•    Onderwijs / bijscholing aan NT2-docenten en taalvrijwilligers over tweedetaalverwerving door laagopgeleide volwassenen
•    Onderwijs / bijscholing aan NT2-docenten en taalvrijwilligers over Taal op de Werkvloer en Duale trajecten
•    Onderwijs / bijscholing aan NT2-docenten en taalvrijwilligers over interculturele competentie / diversiteitscompetentie

Overige activiteiten

•    Meewerkend coördinator ontwikkeling van leermiddelen en toetsmaterialen
•    Docent NT2
•    Assessor Competent docent NT2

Materiaalontwikkeling/publicaties

Nuwenhoud, A. (2019). Taal-naar-Keuze. Leerlingen kiezen zelf hun vreemde taal op de middelbare school. In gesprek met Karijn Helsloot. Tijdschrift Les, jaargang 37, nummer 0.
Nuwenhoud, A. (2018). Interculturele communicatie in de NT2-les. Bussum: Coutinho.
Nuwenhoud, A. (2018). Inclusief NT2-onderwijs; Hoe kun je dat bevorderen? Vakwerk 12, pp. 71-88, Amsterdam: BVNT2.
Nuwenhoud, A. (2018). Spreken bij Alfa. Meertalig en analfabeet: Zes tips voor effectief spreekonderwijs aan ANT2-cursisten. Tijdschrift Les, jaargang 36, nummer 208, pp. 8-11.
Nuwenhoud, A., J. Prins, J. Kurvers & W. Stockmann (2018). Het perspectief van de cursist centraal. Verslag van het 14de LESLLA Symposium. Tijdschrift Les, jaargang 36, nummer 208, pp. 14-17.
Eggermont, D & A. Nuwenhoud (2018). Bij het afscheid van Bastienne Tholen: 34 jaar Les. Terug- en vooruitblik (interview). Tijdschrift Les, jaargang 36, nummer 208, pp. 28-30.
Nuwenhoud, A. (2018). De grenzen van mijn taal zijn de grenzen van mijn wereld. Verslag van een internationale vakconferentie over taal op de werkvloer in Frankfurt am Main. Tijdschrift Les, jaargang 36, nummer 0.
Nuwenhoud, A. (2018). Het Rode Boek. Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik leren? Het ontstaan van de aanpak van het Rode Boek. In Galema, K, Jong, N. de & M. Borgesius (red.) Professionalisering in het devies. Bastienne Tholen & Les: 34 jaar een onafscheidelijk duo, pp. 46-49. Amsterdam: Boom.
Nuwenhoud, A. (2018). L’approccio di My Plan. Coaching paritario per addetti alle pulizie immigrati nei Paesi Bassi. In Braddell, A. & M. Grünhage-Monetti (ed). (2018) Lingua e lavoro. I Quaderni della Ricerca 40 (pp. 226-240). Torino: Loescher Editore.
Nuwenhoud, A. (2018). Language for Work. Een snelstartgids voor het ondersteunen van werkgerichte taalontwikkeling. Tijdschrift Les, jaargang 36, nummer 206, pp. 12-14.
Nuwenhoud, A. (2018) Docentenhandleiding Zelfgestuurd leren met de Mijn Plan-aanpak. Amsterdam: in eigen beheer. Op aanvraag verkrijgbaar.
Nuwenhoud, A. (2018) Docentenhandleiding Het Rode Boek. Amsterdam: in eigen beheer. Op aanvraag verkrijgbaar.
Nuwenhoud, A. (2017). My Plan: Coaching for LESLLA learners in the Netherlands. In Sosiński, M. (ed). (2017). Literacy Education and Second Language Learning by Adults: Research, Policy and Practice (pp. 175-184). Granada: Editorial Universidad de Granada.
Nuwenhoud, A. (2017). Het Language for Work-netwerk: Kennis over werkgerichte tweedetaalverwerving delen en vergroten. Tijdschrift Les, jaargang 35, nummer 0.
Nuwenhoud, A. (2017). Professionaliseren vanuit de leerkracht als persoon. Onderzoek naar het perspectief van de NT2-leerkracht. Tijdschrift Les, jaargang 35, nummer 0.
Nuwenhoud, A. (2017). Inburgeringsonderwijs voor volwassenen nader beschouwd. Remediaal, Vaktijdschrift voor Educational Needs in het vo/bve, jaargang 17, nummer 1.
Nuwenhoud, A. (2017). Inburgering en NT2-onderwijs voor volwassenen: een ervaringsdeskundige aan het woord. Remediaal, Vaktijdschrift voor Educational Needs in het vo/bve, jaargang 17, nummer 1.
Nuwenhoud, A. (2016). Ik wilde het heel graag! Succesvolle LESLLA-leerders: cursisten over hun leservaringen I. Tijdschrift Les, jaargang 34, nummer 200.
Nuwenhoud, A. (2016). Kom terug zodra je wilt. Hoe houd ik mijn cursist gemotiveerd? Deel 2 visie en werkwijze van NedLes. Tijdschrift Les, jaargang 34, nummer 200.
Nuwenhoud, A. (2016). Granada: Het twaalfde LESLLA Symposium. Deel 1. Tijdschrift Les, jaargang 34, nummer 0.
Nuwenhoud, A. (2016). Zelfgestuurd werken aan de kwaliteit van je lessen. Over een pilot docentencoaching. Tijdschrift Les, jaargang 34, nummer 0.
Nuwenhoud, A. (2015). The Red Book: a context based portfolio for non-literate immigrant language learners. In Craats, van de, I., J. Kurvers & R. van Hout 9 (Red.) (2015). Adult Literacy, Second Language and Cognition (pp. 215-233). Nijmegen: Centre for Language Studies (CLS).
Nuwenhoud, A. (2009). Cultuur en Opvoeding: overzichtsstudie naar allochtone ouders en hun kinderen (recensie) Remediaal, Vaktijdschrift voor Educational Needs in het vo/bve, Jaargang 9, nummer 3.
Nuwenhoud, A. (2009). Ouderbetrokkenheid in de Inburgeringscursus: samenwerking met het voortgezet onderwijs? Remediaal, Vaktijdschrift voor Educational Needs in het vo/bve, Jaargang 9, nummer 3.
Kaars Sijpesteijn, B. & A. Nuwenhoud (2003). Catalogus Infonedwerk: cursussen Nederlands op de werkvloer & taalstages. Amsterdam: ITTA UvA, Informatiepunt Nederlands op de Werkvloer Universiteit van Amsterdam.
Bolle, T., & Nuwenhoud, A. (2001). Catalogus Infonedwerk 2000: cursussen Nederlands op de werkvloer & taalstages. Amsterdam: ITTA UvA, Informatiepunt Nederlands op de Werkvloer Universiteit van Amsterdam.

Recente presentaties en workshops

Nuwenhoud, A. (2019). Duale trajecten en taal op de werkvloer. Workshop voor de NLconferentie, studiemiddag van NLtraining en NLeducatie, Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht, 14 juni 2019.
Nuwenhoud, A. (2019). De beginnende alfadocent. Workshop voor de NLconferentie, studiemiddag van NLtraining en NLeducatie, Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht, 14 juni 2019.
Nuwenhoud, A. (2019). Interculturele communicatie – Bijeenkomst 2. Training voor docenten van het Tilburg University Language Center, Tilburg, 7 mei 2019.
Nuwenhoud, A. (2019). Het Rode Boek: een portfolio voor de alfa-NT2 klas. Workshop voor de trefdag Alfabetisering van het Vlaams ondersteuningscentrum voor het volwassenenonderwijs (Vocvo), Huis van het Nederlands, Brussel, 26 april 2019.
Nuwenhoud, A. (2019). Training duale trajecten en taal op de werkvloer. Bijeenkomst 2. Tweedaagse training voor docenten van de Vaktaalacademie, NLtraining / NLeducatie, Utrecht, 19 april 2019.
Nuwenhoud, A. (2019). Creatief schrijven met alfacursisten: leerrijk, leuk en literair. Workshop voor de Studiedag Alfabetisering van de Beroepsvereniging van docenten Nederlands als Tweede Taal (BVNT2), BCN, Utrecht, 12 april 2019.
Nuwenhoud, A. (2019). Spreken bij Alfa. Workshop voor de Studiedag Alfabetisering van de Beroepsvereniging van docenten Nederlands als Tweede Taal (BVNT2), BCN, Utrecht, 12 april 2019.
Nuwenhoud, A. (2019). Het Rode Boek: empowerment en spreekvaardigheid voor analfabeten. Workshop voor docenten van NLtraining, Amsterdam, 8 april 2019.
Nuwenhoud, A. (2019). Training duale trajecten en taal op de werkvloer. Bijeenkomst 1. Tweedaagse training voor docenten van de Vaktaalacademie, NLtraining / NLeducatie, Utrecht, 29 maart 2019.
Nuwenhoud, A. (2019). Interculturele communicatie. Training voor docenten van Erasmus University, Rotterdam, 28 maart 2019.
Nuwenhoud, A. (2019). Interculturele communicatie in de NT2-les. Workshop voor de studiemiddag ‘De NT2-docent maakt het verschil’ van Uitgeverij Coutinho, Amsterdam Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA), 15 maart 2019.
Nuwenhoud, A. (2019). Spreekvaardigheid in de AlfaNT2-klas. Workshop voor de studiemiddag ‘De NT2-docent maakt het verschil’ van Uitgeverij Coutinho, Amsterdam Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA), 15 maart 2019.
Nuwenhoud, A. (2019). Interculturele competentie. Workshop voor taalvrijwilligers van het Taalhuis Houten, De Bibliotheek, Houten, 28 februari 2019.
Nuwenhoud, A. (2019). Interculturele communicatie – Bijeenkomst 1. Training voor docenten van het Tilburg University Language Center, Tilburg, 26 februari 2019.
Nuwenhoud, A. (2018). Creatief schrijven met alfa’s: leerrijk, leuk en literair. Workshop voor de Studiedag Alfabetisering van de Beroepsvereniging van docenten Nederlands als Tweede Taal (BVNT2), Vergadercentrum Vredenburg, Utrecht, 16 november 2018.
Nuwenhoud, A. (2018). Interculturele taalcoaching voor doeners. Workshop voor taalcoaches van Taal Doet Meer, Vrijwilligerscentrale te Utrecht, 18 oktober 2018.
Nuwenhoud, A. (2018). Professional development for LESLLA teachers in the Netherlands. Presentatie voor het 14de LESLLA symposium “People, languages and literacy in new migration. Research, Practice, and Policy”, Italian Language School for Foreigners (ItaStra), Università di Palermo, Italië, 5 oktober 2018.
Nuwenhoud, A. (2018). Interculturele communicatie in de NT2-les. Workshop voor het Symposium Taal & Werk van TopTaal, Het Huis, Utrecht, 28 september 2018.
Nuwenhoud, A. (2018). De Mijn Plan-aanpak. Workshop voor het Symposium Taal & Werk van TopTaal, Het Huis, Utrecht, 28 september 2018.
Nuwenhoud, A. (2018). Alfabetisering NT2. Workshop voor docenten in opleiding van het Twente College, in opdracht van VU-NT2, 13 september 2018.
Nuwenhoud, A. (2018). Self-directed learning with the My Plan Approach. Presentatie voor het congres “Neue Wege in der beruflichen Sprachförderung” Fachkongress 2018 van de GFFB, Frankfurt am Main, 10 september 2018.
Nuwenhoud, A. (2018). Interculturele communicatie in de NT2-les. Workshop voor de NLconferentie, studiemiddag van NLtraining en NLeducatie, Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht, 8 juni 2018.
Nuwenhoud, A. (2018). Zelfgestuurd leren met de Mijn Plan-aanpak. Workshop voor de NLconferentie, studiemiddag van NLtraining en NLeducatie, Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht, 8 juni 2018.
Nuwenhoud, A. & H. Radstake (2018). Interculturele communicatie in en buiten de NT2-les. Workshop voor de NT2-conferentie van de Beroepsvereniging van docenten Nederlands als Tweede Taal (BVNT2), Hogeschool van Amsterdam, Amsterdam, 26 mei 2018.
Nuwenhoud, A. (2018). Spreken bij Alfa. Workshop voor de NT2-conferentie van de Beroepsvereniging van docenten Nederlands als Tweede Taal (BVNT2), Hogeschool van Amsterdam, Amsterdam, 26 mei 2018.
Nuwenhoud, A. (2018). Spreken bij Alfa. Workshop voor de 10de Trefdag van het Huis van het Nederlands te Brussel, 23 maart 2018.
Nuwenhoud, A. (2018). Alfabetisering NT2. Workshop voor docenten in opleiding van het Drenthe College, in opdracht van VU-NT2, 21 maart 2018.
Nuwenhoud, A. (2018). Alfabetisering NT2. Workshop voor docenten in opleiding van het Friesland College, in opdracht van VU-NT2, 8 maart 2018.
Nuwenhoud, A. (2017). Het Rode Boek: empowerment en spreekvaardigheid voor analfabeten. Workshop voor de NL-conferentie, studiemiddag van NLtraining en NLeducatie, Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht, 30 juni 2017.
Nuwenhoud, A. (2017). De Mijn Plan-aanpak: coaching voor NT2-cursisten. Workshop voor studiedag NT2-docenten van Gilde Educatie, Venlo, 7 juni 2017.
Nuwenhoud, A. (2017). Het Rode Boek: empowerment en spreekvaardigheid voor analfabeten. Workshop de NT2-conferentie van de Beroepsvereniging van docenten Nederlands als Tweede Taal (BVNT2), Hogeschool van Amsterdam, Amsterdam, 20 mei 2017.
Nuwenhoud, A. (2017). Analfabete cursisten herkennen. Workshop voor de docentenmiddag van TopTaal, Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht, 21 april 2017.
Nuwenhoud, A. (2017). De Mijn Plan-aanpak: zelfgestuurd en duurzaam leren. Workshop voor de docentenmiddag van TopTaal, Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht, 21 april 2017.
Nuwenhoud, A. (2016). Coaching voor Alfa’s. Workshop voor de Studiedag Alfabetisering van de Beroepsvereniging van docenten Nederlands als Tweede Taal (BVNT2), Vergadercentrum Vredenburg, Utrecht, 18 november 2016.
Nuwenhoud, A. & A.M. de Wijs (2016). Coaching for LESLLA learners. Presentatie voor het 12e LESLLA symposium, Universidad de Granada, Spanje, 9 september 2016.
Nuwenhoud, A. (2016). Alfabetisering. Workshop voor de NLconferentie, studiemiddag van NLtraining en NLeducatie, Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht, 1 juli 2016.
Nuwenhoud, A. (2016). Coaching low-level learners in the Netherlands. Presentatie voor het symposium Coaching for Sustainable Learning, South & City College, Birmingham, Engeland, 17 juni 2016.
Nuwenhoud, A. & A.M. de Wijs (2016). Coaching voor Alfa’s. Presentatie voor de NT2-conferentie van de Beroepsvereniging van docenten Nederlands als Tweede Taal (BVNT2), Hogeschool van Amsterdam, Amsterdam, 21 mei 2016.
Nuwenhoud, A. (2014). The Red Book: a context based portfolio for non-literate immigrant language learners. Presentatie voor het 10e LESLLA symposium, Radboud Universiteit Nijmegen, Nijmegen, 28 augustus 2014.

Links

Profiel LinkedIn
Tijdschrift Les
Persoonlijke website
Interculturele communicatie in de NT2-les
Het Europese Language for Work-netwerk
Het internationale LESLLA netwerk

Nevenwerkzaamheden

•    Redactielid van NT2-vakblad Tijdschrift Les
•    Lid van het Europese Language for Work netwerk
•    Lid van het internationale LESLLA netwerk
•    Auteur NT2 bij Uitgeverij Coutinho