Training Gramatica 'light'

grammaticalight

Hoe zinvol is het om voor de zoveelste keer uit te leggen wat de persoonsvorm is en waar die in de zin moet staan? En hoeveel baat hebben jouw laagopgeleide cursisten bij je geduldige uitleg? Kan het ook anders? Kun je als NT2-docent cursisten op een andere manier bewust maken van vormen en structuren, zonder al die lastige termen? Het antwoord op deze vragen vormt de kern van deze training.

Voor NT2-docenten die nieuwsgierig zijn naar een minder traditionele benadering van grammatica voor lager opgeleide cursisten, o.a. via smalle context oefeningen. 
Je krijgt inzicht in het waarom van een andere benadering en kunt een aantal praktische werkvormen toepassen.
Titia Boers is docent en leermiddelenontwikkelaar. Ze heeft o.a. meegewerkt aan Code en DISK. Samen met collega’s werkt ze al een paar jaar aan de ontwikkeling van de lesmethode LINK. Het grammatica -onderdeel binnen LINK heeft haar speciale aandacht.
We bespreken onder andere de volgende vragen:
- Wat is grammatica eigenlijk?
- Hebben lager opgeleide cursisten grammatica-onderwijs nodig?
- Welke basiskeuzes moet je maken als je grammatica wilt laten oefenen?
- Als je kiest voor expliciete uitleg, waar moet je dan op letten?
- Hoe kun je grammatica anders benaderen? Wat is het nut van luisteren bij grammatica?
- Wat is een smalle context oefening? En hoe maak je dit soort oefeningen zelf?
- Welke werkvormen kun je gebruiken om grammatica zinvol te oefenen?

Aantal en duur bijeenkomsten
1 bijeenkomst, duur bijeenkomst 4 uur (13.00 tot 17.00 uur)
Datum bijeenkomst
12 december 2019
Studiebelasting
6 uur
Locatie
Vrije Universiteit Amsterdam
Prijs
€125,-
Inschrijven
Inschrijfformulier
Contact    Coördinator Professional: Rachel Zuilhof, r.m.zuilhof@vu.nl, 020-5982765.